Az anyagcsere minden olyan kémiai reakcióval összefüggésben áll, amely a szervezetben történik.

A gyors anyagcsere miatt a szervezet több kalóriát éget el.

Másrészt a lassú anyagcseréje azt jelenti, hogy a szervezet kevesebb kalóriát éget el, ami nehezebbé teszi az optimális testtömeg  fenntartását vagy a jó alak elérését.

Egyes élelmiszerek növelhetik az anyagcserét. De hogyan befolyásolja a “ szemét “élelmiszer?

Ez a cikk azt vizsgálja, hogy a feldolgozott élelmiszerek miért lassítják az anyagcserét.

Mi az a Junk Food?

A junk food/ szemét kaja/  magasan feldolgozott élelmiszerekre vonatkozik, amelyek általában rengeteg kalóriát, finomított szénhidrátokat és egészségtelen zsírokat tartalmaznak. Alacsony a tápanyag tartalmuk, g ondolok itt a fehérjékre és a rostokra ia.

Néhány példa:   hasábburgonya,, a cukros italok és a legtöbb pizza, hamburger.

A” junk food” mindenütt  elérhető, olcsó és kényelmes. Gyakran forgalmazzák, különösen gyermekeknek, és félrevezető egészségre vonatkozó állításokat közölnek (1, 2, 3)

Bár a junk food ízletes,de általában nem laktató, és könnyű belőle túl sokat fogyasztani.

Érdekes, hogy a gyorsétel rendkívüli módon befolyásolhatja az agyadat, különösen akkor, ha gyakran és túlzott mennyiségben fogyasztod (4).

A dopamin nagy mennyiségű felszabadulását okozza, ami egy  neurotranszmitter, amely az agy jutalom központjában felszabadulva öröm érzetet okoz.

Amikor az agy ilyen természetellenes mennyiségben árasztódik el a dopaminnal, egyes emberekben élelmiszer-függőséget okoz (5).

Összefoglalva:

A “ junk food”  olcsó, alacsony tápanyagtartalmú és sok kalóriát tartalmaz. Ez befolyásolja az agy jutalm központját, és bizonyos embereknél függőséget okozhat.

A “junk food” megemésztéséhez kevesebb energiát használ fel a szervezet

Az ételek megemésztéséhez, felszívódásához energia szükséges.

Ezt az élelmiszer termikus hatásának nevezik, és általában a napi energia felhasználás mintegy 10% -át teszi ki (6).

A fehérjék bontása  sokkal több energiát igényel, mint a szénhidrátok vagy a zsír megemésztése. (6, 7).

A magas fehérjetartalmú étrend  a szervezetben naponta több 100 extra kalóriát is éghet (8, 9, 10).

Továbbá az élelmiszerek feldolgozásának mértéke befolyásolja az élelmiszer termikus hatását.. Általában magasabb lesz, ha a komplex tápanyagokból készült teljes ételeket fogyasztunk, összehasonlítva a finomított, feldolgozott” szemét” ételekhez képest.

Ennek vizsgálata érdekében 17 egészséges ember közül egy tanulmányban két szendvics ételt hasonlítottak össze, amelyek a feldolgozási szintjükben különböztek, de nem volt különbésg a makro-tápanyag-összetételüket vagy a kalóriatartalmukat tekintve (11).

A tanulmány megállapította, hogy azok, akik a cheddar sajttal töltött teljes kiőrlésű szendvicset fogyasztották, kétszer annyi kalóriát égettek el, mint azok, akik nem teljes kiőrlésű szendvicset fogyasztottak feldolgozott sajttal.

Az eredmények azt mutatják, hogy a feldolgozott élelmiszerek kevesebb energiát igényelnek

Összefoglalva:

Az ételek emésztése energiát igényel, amit az élelmiszer termikus hatásának neveznek. A feldolgozott élelmiszerek kevesebb energiát vonnak el a szervezetből az emésztés során.

A Junk Food inzulinrezisztenciát okozhat

Az inzulinrezisztencia akkor jelentkezik, amikor a szervezet sejtjei nem reagálnak az inzulin nevű hormonra.

Ez magasabb vércukorszintet eredményezhet.

Az inzulinrezisztencia a metabolikus szindróma, a 2. típusú cukorbetegség és más súlyos betegségek egyik fő kockázati tényezője (12, 13, 14).

A feldolgozott élelmiszerek fogyasztása az inzulinrezisztencia fokozott kockázatával társul.

A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a magas zsírtartalmú élelmiszerekből álló étrend hosszú távon inzulinrezisztenciához vezethet.

Ezenkívül a 15 éves vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy az inzulinrezisztencia kialakulásának kockázata kétszer akkora, ha hetente két alkalommal többet látogatjuk a gyorséttermeket. (16).

Ez azt jelenti, hogy a Junk Food rendszeres fogyasztása elősegítheti az inzulinrezisztencia kialakulását.

Összefoglalva:

A feldolgozott  élelmiszerek nagy mennyiségű fogyasztása az inzulinrezisztencia megnövekedett kockázatával, a magas vércukorszinttel jellemezhető.

A cukorozott üdítő italok lassíthatják az anyagcserét

A Junk Food- on kívül  a cukrozott italok nagyon egészségtelenek.

Túlzott mennyiségű fogyasztásuk hozzájárulhat mindenféle egészségügyi problémához, köztük az elhízáshoz, a szívbetegséghez, a metabolikus szindrómához és a 2. típusú cukorbetegséghez (17, 18, 19, 20).

A cukrozott üdítők káros egészségügyi hatását a  magas fruktóz szintnek, egy egyszerű cukornak köszönheti, amely elsősorban a májban bomlik le.

Amikor sok fruktózt fogyasztunk, a máj túlterhelt lehet, és “elzsírosodhat.

Ha nagy mennyiségben kerül felhasználásra hozzáadott cukrok formájában, a fruktóz megváltoztathatja a jóllakottság érzetet, és fokozza az éhséghormon, a gherlin termelést.

(21, 22, 23).

Emellett még a fruktóz lassíthatja az anyagcserét.

Egy tanulmányban a túlsúlyos  emberek fruktózzal édesített italokat fogyasztottak, ami a  napi kalóriabevitelük 25% -át tette ki.. A 10 hetes időszak alatt jelentősen csökkent az alapanyagcseréjük (24).

Ez arra utal, hogy a cukros italokban lévő fruktóz csökkentheti az elégetett kalóriák számát, legalábbis akkor, ha feleslegesen fogyasztják.

Összefoglalva:

Amellett, hogy a magas cukortartalmú italok  növeli az egészségi problémák kockázatát,lassíthatják az anyagcserét is. Ezek a hatások magas fruktóz szintjüknek tulajdoníthatók.

Nemcsak a bevitt kalóriák számítanak

A kalóriabevitel csökkentése fontos, ha fogyni akarunk.

Az élelmiszerek kalóriatartalma azonban nem az egyetlen dolog, ami számít (25).

Az ételek minősége ugyanolyan fontos.

Például, ha 100 kalóriát viszünk be hasábburgonyával, a szervezetre  jelentősen eltérő hatásai lehetnek, mint 100 kalória quinoa mag fogyasztásának.

A legtöbb sült krumpli  sok egészségtelen zsírt és sót tartalmazt, míg a quinoa fehérje-, rost- és  vitaminban gazdag (26).

Először is több kalóriát égetünk el a jó minőségű ételek fogyasztásával, mint a gyorsételekkel. Továbbá több kalóriát égetünk el a magas fehérjetartalmú ételek fogyasztásával, mint az egészségtelen zsírokat és a finomított szénhidrátokat tartalmazó ételekkel..

Továbbá, a magas fehérjetartalmú ételek csökkenthetik az étvágyat, és szabályozzák azokat a hormonokat, amelyek összefüggésben vannak a testsúlyunk kontrollásával (27).

Mielőtt elkezdenéd korlátozni a kalóriabevitelt, hogy elérd az optimális testsúlyod, fontold meg a jó minőségű,teljes értékű élelmiszerek előnyben részesítését.

Összefoglalva:

A kalória számolgatásnál  fontosabb, hogy a fogyasztott kalóriák minőségére való összpontosítás, mivel a teljes értékű élelmiszerek emésztése nagyobb energia befektetéssel jár, és  befolyásolja az éhség és a hormonszintet.

Konklúzió:

A nagy mennyiségű feldolgozott élelmiszerek, Junk Food  fogyasztása az emésztést érintő kedvezőtlen következményekkel jár.

Valójában növelheti az inzulinrezisztencia kockázatát és csökkentheti a naponta elégetett kalóriák számát.

Ha növelni szeretnéd az anyagcseréd, számos stratégia segíthet ebben.

Első lépésként próbálj meg jó minőségű, tiszta ételeket fogyasztani, mozogni, és ügyelj a  minőségi alvásra (28, 29, 30).

További információ az egészség testi-lelki-és szellemi vonatkozásairól EGÉSZSÉGKÖZPONT nevű zárt csoportban érhető el. Csatlakozás a linkre kattintva itt:  EGÉSZSÉGKÖZPONT

TÖLTSD LE A TUDATALATTI PROGRAMOZÁSA ÚTMUTATÓT

 

- A leggyorsabb út a vágyak megvalósításához

- A hagyományok és a kvantumfizika által igazolva

- Ne engedd át másoknak az életed irányítását

- Programozd a saját elmédet

Sikeresen letöltés!

TÖLTSD LE A TUDATOS TEREMTÉS ÚTMUTATÓT

 

A MODERN IDŐK TUDATOS TEREMTÉSE

- A régi módszerek már elavultak

- Több, mint a vonzás törvénye

- Gyorsan elsajátítható módszerek

Sikeresen letöltés!

Ha tetszett a bejegyzés oszd meg a barátaiddal!

Shares